کانادا شمالی‌ترین کشور آمریکای شمالی است. این کشور در جنوب و شمال‌ غرب هم ‌مرز ایالات متحده‌ آمریکا است. مرز 8045 کیلومتری بین کانادا و امریکا طولانی‌ترین مرز بی‌دفاع در کل جهان است. کانادا از شرق در کنار اقیانوس اطلس و از غرب در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. این کشور از شمال به اقیانوس منجمد شمالی می‌رسد. کانادا، دومین کشور بزرگ دنیا می باشد و 4302159 کیلومترمربع وسعت دارد که بیش از 2.6 برابر ایران می باشد. جمعیت کانادا در حدود 35 میلیون نفر است. آب و هوای کانادا روی هم رفته سرد و در برخی مناطق قطبی است. البته آب و هوا در بخش جنوبی و جنوب غربی، جایی که شهرهای تورنتو و ونکوور قرار دارند، معتدل است.

تورنتو، مونتریال، ونکور، کلگری، ادمونتون، کبک، و اوتاوا مهمترین شهرهای کانادا هستند. پایتخت کانادا شهر اتاوا است، محلی که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. فرماندار کل کانادا به صورت تشریفاتی رئیس کشور محسوب می گردد و به عنوان نماینده ملکه الیزابت دوم در کانادا – مستعمرهٔ سابق بریتانیای کبیر- زندگی می‌کند. کانادا از نظر مساحت پهناورترین عضو مجموعه کشورهای مشترک‌ المنافع است.

تاریخ کانادا

بر اساس آثار بدست آمده از زندگی نخستین بومیان کانادایی که در بخشی از این کشور به مدت طولانی ساکن بودند و نیز بررسی های باشتان شناسی در شمالی ترین بخش کشور – یوکان – نشان می هد که تاریخ زندگی در کانادا به ده های 26500 سال پیش و در جنوبی ترین بخش آن به 9500 سال پیش برمی گردد. بخش فرانسوی زبان کانادا در حدود سال های 1540 میلادی، توسط ژاک کارتیه و در دهانه رود سنت لورنس در نزدیکی شهر مونترال کنونی تشکیل گردید. پس از آن مهاجران بریتانیایی وارد کانادا شدند و بیشتر در سواحل دریا و خلیج هادسن مستقر گردیدند و بخش های انگلیسی زبان کانادا شکل گرفت. در سال 1783 بریتانیا کنترل بخش فرانسوی‌نشین کانادا که در حال حاضر ایالت کبک نامیده می شود را نیز در اختیار گرفت. کشور کانادا به طور مستقل در سال 1867 با الحاق چهار استان انتاریو، کبک، نیو برانزویک، و نوا اسکوشیا تشکیل گردید.

سیستم حکومتی در کانادا

کانادا حکومت پادشاهی مشروطه همراه با نظام پارلمانی دارد. این کشور از ده استان و سه منطقه مستقل تشکیل شده و مردم آن چند فرهنگی هستند. در کانادا دو زبان اصلی و رسمی موجود دارد که انگلیسی و فرانسوی است. کانادا به 10 استان و 3 قلمرو تقسیم می گردد. این استان ها عبارتند از: انتاریو، کبک، نوااسکوشیا، نیوبرانزویک، بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، آلبرتا، ساسکاچوان، نیوفوندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد. سه قلمرو در کانادا نیز قلمرو شمال غرب، نوناووت، و یوکان هستند.

دولت در کانادا دارای سه بخش می باشد. دولت فدارال، دولت استانی و دولت شهری. هر یک از از این دولت ها دارای مسوولیت خاص خود می باشند. دولت فدرال مسوولیت هایی را عهده دار است که مربوط به کل کشور می باشد مانند سیاست های نظامی و دفاعی، سیاست خارجی و شهروندی. استان‌ها و دولت های محلی مسئولیت برنامه‌های اجتماعی مانند بخش های بهداشتی، آموزشی و رفاه عمومی را عهده دار هستند. دولت فدرال، با اعمال قدرت خود می‌تواند سیاستهای ملی را در مناطق استانی نیز به اجرا بگذارد.

پارلمان در کانادا سه بخش دارد. ملکه، مجلس نمایندگان و مجلس سنا. ملکه الیزابت دوم در راس پارلمان قرار دارد. پس از آن مجلس نمایندگان می باشد. اعضای مجلس در انتخابات تعیین می شوند و نخست وزیر کانادا رهبر حزبی است که بیشترین عضو را در مجلس نمایندگان طی انتخابات بدست آورده است. اعضای سنا پس از آن توسط نخست وزیر کانادا تعیین می گردند.

اقتصاد کانادا

کانادا یک کشور توسعه یافته و دارای اقتصاد پیشرفته می باشد. در حدود 80 درصد صادرات کانادا و 70 درصد واردات کانادا با آمریکا می باشد. پایه اقتصاد کانادا بر مبنای تولید و صادرات اقلام با فن آوری بالا می باشد. حدود سه چهارم اشتغال در بخش خدمات کانادا قراردارد. منابع طبیعی صنعت و ساختمان سازی بهداشت و امور مالی نیز از سایر بخش های مهم اقتصاد کانادا هستند. نرخ بیکاری در کانادا حدود شش درصد و نرخ بهره بانکی حدود 2.5 درصد در سال می باشد.

تحصیل در کانادا

بخش عمده سیستم آموزشی در کانادا دولتی می باشد که از طریق بودجه های دولتی، استانی و شهری تامین می گردد. همانند آمریکا تحصیلا در کانادا از دوره ابتدایی شرع شده و به دوره راهنمایی و دبیرستان می رسد. هزینه آموزش در کانادا حدود هفت درصد تولید ناخالص داخلی می باشد که این امر اهمیت آموزش را در کشور کانادا نشان می دهد.

موسسات آموزشی در کانادا پس از دوره دبیرستان شامل کالج ها و دانشگاه های می گردند. دانشگاه مراکز علمی آکادمیک بوده و مدارک علمی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری اعطا می نمایند. در مقابل کالج ها دارای رشته های کاربردی، فنی، و حرفه ای بوده و مدارک کالج را به فارغ التحصیلان خود ارایه می نمایند. بیشتر دانشگاه های کانادا دولتی بوده و همجنین بخش بزرگی از کالج ها نیز دولتی می باشند. استان انتاریو دارای بیشترین تعداد دانشگاه و دانشجو در کانادا است.

برخی از بهترین دانشگاه های دنیا در کانادا قرار دارند. از بهترین دانشگاه های کانادا می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

University of Toronto

University of British Columbia

University of Alberta

University of Montreal

McGill University

دانشجویان بین المللی در کانادا

در پایان سال 2019 بیش از 640 هزار دانشجوی اینترنشنال در کانادا بوده است. هر ساله بیش از 100 هزار دانشجو از کشور های مختلف به کانادا می آیند و در رشته های مختلف تحصیل می کنند. کانادا دارای قرارداد پذیرش دانشجو با بسیاری از کشور ها می باشد. برای تحصیل در کانادا دانشجویان نیاز به ویزای دانشجویی دارند. به دلیل امکان اقامت در هنگام تحصیل و یا پس از اتمام تحصیل در کانادا، این کشور جذابیت خاصی بارای دانشجویان بین المللی دارد. به همین دلیل نیز اخذ ویزای دانشجویی کانادا به سادگی امکان پذیر نمی باشد. با این وجود متقاضیانی که موفق به دریافت ویزای دانشجویی با کانادا می گردند می توانند از راه های مختلفی نسبت به اخذ اقامت کانادا اقدام نمایند